Pak stress aan! 5 tips om te ont-stressen

Langdurige stress is een ware sluipmoordenaar voor je gezondheid. Eigenlijk heel erg raar dat daar in onze huidige samenleving zo weinig oog voor is. Met name bij werkgevers zou hier veel meer aandacht aan besteedt mogen worden. Uit bijna alle EMB-testen die ik bij clienten doe, komt eruit dat ze stress hebben!


In deze blog leg ik je uit waarom langdurige stress zo funest is voor je lichaam en wat je zelf kunt doen om je stress kwijt te raken.


Een beetje stress is ok, als je daarna ook weer goed kunt ontspannen. Echter zijn we vaak langdurig gestresst en hebben velen helemaal niet door dat hun stress systeem (HPA-as) constant 'aan' staat. Wanneer je stress-systeem 'aan' staat, staan alle andere systemen in je lichamen 'uit'. Zoals bijvoorbeeld de regulatie van je geslachtshormonen ten behoeve van het voortplantingssysteem.


Je moet je voorstellen dat bij stress jouw lichaam zich voorbereidt op 'een aanval van een leeuw', klaar om te vechten/vluchten: je hartslag verhoogt, je pupillen worden wijder, je stofwisseling (aanmaak van energie) wordt verhoogd. Je spijsvertering wordt stopgezet, immers alle energie is nodig voor je vlucht of gevecht. Daarnaast wordt je immuunsysteem op een lager pitje gezet omdat je geen tijd voor koorts hebt als je aan het vluchten bent.


Langdurige stress betekent dat je lichaam constant in deze alerte status is. Niet heel raar dus dat je spijsvertering een pijnhoop is en je weinig energie hebt. Daarnaast is je immuunsysteem ook niet aan het werk om al die pathogenen (ziekteverwekkers) aan te vallen. Pas als je tot rust komt en je stress niet alle energie opslurpt, dan wordt je ziek. Want jouw immuunsysteem heeft energie nodig om te kunnen 'vechten' tegen de ziekteverwekkers in je lichaam.


Gelukkig kan je het heft in eigen hand nemen! Hieronder 5 tips om te ontstressen.

  1. Wandelen in de natuur. De buitenlucht, natuur in combinatie met beweging is dé manier om te ontstressen. En hoe minder stress jij hebt, hoe sterker je immuunsysteem

  2. Slapen! Tijdens je slaap is je lichaam aan het herstellen van alle indrukken en activiteiten van de dag. Pathogenen worden opgeruimd, kapotte cellen worden verwijderd en nieuwe cellen worden aangemaakt.

  3. Eet veel antioxidanten! Bij stress komen er veel vrije radicalen vrij in je lichaam, deze brengen letterlijk schade toe aan je cellen. Antioxidanten gaan de strijd aan met deze vrije radicalen. Antioxidanten zitten vooral in groente en fruit met als top 3: bessen, groene thee en pure chocolade met meer dan 75% cacao.

  4. Voldoende water drinken daarmee help je jouw lichaam te ontgiften en hydrateer je je lichaam en je hersenen voor een gezond brein.

  5. Neem een goede probiotica! 90% van je immuunsysteem zit in je darmen. Hoe gezonder jouw darmflora hoe sterker jouw immuunsysteem.

Verder is het heel belangrijk om je lichaam voldoende te voeden en niet alleen maar te vullen met lege calorieën. Aanvulling met suppletie is daarbij heel erg verstandig omdat we lang niet alles meer uit onze voeding halen. Met name omega 3 en vitamine d is ontzettend nodig tijdens de herfst- en wintermaanden. Wil je een kort advies van mij over welke supplementen goed voor je zijn of heb je andere vragen? Boek dan een telefonisch consult in van 20 min.


Bestel je supplementen met 10% korting bij vitakruid.nl en vitals.nl

met de code freakyhealthy



50 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven