Energie, daar wil je meer van!

Energie wil je het liefste de hele dag voldoende hebben! Maar dat is niet altijd zo, jammer genoeg. Als moeder die alle ballen in de lucht moet houden, ben je vaak blij dat je 's avonds op de bank kunt ploffen. Toch kan je er zelf heel veel aan doen om WEL de hele dag door energie te hebben.


Energie en hoe dit in je lichaam gemaakt wordt is een mega interessant proces. Als je weet hoe dit proces in je lichaam werkt, weet je ook beter hoe je ervoor kunt zorgen dat je meer energie krijgt. In deze blog vertel ik je alles over hoe je lichaam energie maakt en wat je zelf kunt doen om meer energie te krijgen!


Energie wordt in de mitochondriën gemaakt, een soort energiefabriekjes in bijna elke cel van je lichaam. Vet of glucose (suiker/koolhydraten) worden als brandstof gebruikt, dit levert veel of weinig ATP (=energie) op. In sommige gevallen worden eiwitten als brandstof gebruikt, dit is een noodoplossing van je lichaam als er onvoldoende vet of glucose is. Eiwitten zijn een bouwstof van met name spieren, dus dit zorgt voor spierafbraak. Dit gebeurt alleen bij een heel laag calorisch/honger- dieet. Niet doen dus.

Hoe meer ATP (adenosinetrifosfaat) er door je mitochondriën wordt gemaakt, hoe meer energie je hebt. Organen of weefsels die veel energie nodig hebben, hebben meer mitochondriën dan organen die weinig energie nodig hebben. Zo zitten er in spiercellen veel mitochondriën en in huidcellen weinig mitochondriën.Hoe meer mitochondriën hoe meer energiefabriekjes in je lichaam en hoe meer energie je maakt.


ATP wordt gemaakt onder invloed van zuurstof, dit levert veel ATP en dus veel energie op! Maar als je lichaam te weinig zuurstof heeft, kunnen je cellen ook ATP maken zonder zuurstof. Dat levert alleen heel weinig energie op. Dit is wel een snelle vorm van energie. Dus wanneer je een sprintje trekt, maakt je lichaam energie aan zonder zuurstof. Maar wil je voor de langere duur voldoende energie hebben, dan is voldoende zuurstof heel belangrijk.


Bij de omzetting van glucose en vet in ATP zijn ook een aantal cofactoren nodig. Zonder deze cofactoren kan er geen of veel minder ATP worden gemaakt. Deze cofactoren zijn vitamines en mineralen zoals magnesium, vitamine B1, B3, B5, ijzer maar ook het stofje carnitine is nodig voor de omzetting van vetzuren in ATP. Nu denk je vast: ik eet gezond dus ik krijg voldoende vitaminen en mineralen binnen. Dikke kans dat dit niet zo is. Onze voeding verarmt steeds meer omdat de gewassen op arme grond groeien. Grond die al jarenlang wordt gebruikt voor het groeien van gewassen en waar alle mineralen al uit zijn gehaald.


Stress is ook zo'n boosdoener voor je energieproductie. Kortdurende stress is niet erg en soms nodig voor je lichaam om snel tot actie te komen onder invloed van adrenaline. In de huidige Westerse samenleving hebben veel mensen te maken met langdurige stress. Bij langdurige stress worden alle vitaminen en mineralen gebruikt om de stress enigszins te reguleren. Daardoor houd je voor andere processen minder vitaminen en mineralen over, zo ook voor de aanmaak van ATP. Zonder deze vitamines, de cofactoren, kan je dus onvoldoende energie maken en ben je moe. Herkenbaar? Veel stress gedurende lange tijd, put je uit.

Minder stress in je leven is dus een hele belangrijke!


Voeding (vet en glucose) is de basis voor het maken van energie. Als je eet kan daaruit energie gemaakt worden. Maar wanneer je meer eet dan je aan energie verbruikt, worden vetten en glucose opgeslagen in je lichaam. Een zogenaamde energievoorraad voor als je energie nodig hebt en je lange tijd niets gegeten hebt. Wist je dat in je lichaam altijd voldoende energie zit opgeslagen voor 4 uur intensief sporten of 21 uur rust?

Het is absoluut heel goed om de cellen in je lichaam te ‘trainen’ om ook de energievoorraad in je lichaam te gebruiken. Door constant te eten, zorg je er alleen voor dat je vetvoorraad in je lichaam groter wordt. Je cellen worden ‘lui’ omdat er altijd nieuwe brandstof binnen komt.

Om ervoor te zorgen dat je cellen de energievoorraad van je lichaam (eerst glucosevoorraad en dan de vetvoorraad) gaan gebruiken als brandstof kan je een poosje gaan vasten. Intermittent fasten is tegenwoordig heel populair en een manier om je opgeslagen vetverbranding te stimuleren. Ook ’s ochtends nuchter gaan sporten/bewegen is een hele goede manier om opgeslagen vet in je lichaam te verminderen doordat dit wordt gebruikt voor je verbranding.


Wat kan jij doen om meer energie te krijgen?


Tips:

  • Stress verminderen. Dit kan op verschillende manieren door mediteren, wandelen in de natuur, fietsen, sociale interactie, sporten (mits niet hoog intensief). Ook voldoende slapen is heel belangrijk om stress te verminderen. Probeer een vast ritme te creeren door elke avond op dezelfde tijd naar bed te gaan en dezelfde tijd 's ochtends op te staan.

  • Voldoende zuurstof in je lichaam krijgen. Door stress kan het zijn dat je heel hoog in je adem zit, waardoor je te weinig zuurstof binnen krijgt. Door jezelf te trainen een paar keer per dag (of tijdens meditatie) diepe in- en uitademingen te doen, geef je je lichaam meer zuurstof.

  • Meer spiermassa maken door te sporten en bewegen. Hoe meer spiermassa je hebt, hoe meer mitochondriën er in je lichaam zijn die jouw energie leveren.

  • Een goede multivitamine slikken om te zorgen dat je alle cofactoren voldoende binnen krijgt. Er zit echt verschil in de multi's. In sommige goedkope merken zitten de tabletten vol met stofjes die slecht tot niet opneembaar zijn voor je lichaam.

  • Nuchter sporten of bewegen

En natuurlijk is de basis voor meer energie... gezond eten. Voldoende fruit, minstens 500 gr groente op een dag en GEEN suiker. Suiker onttrekt vitamines uit je lichaam die je juist heel hard nodig hebt voor die energieproductie!


Ik gun jou meer energie!


Lieve groet,

Anita