Luister naar je darmen!

Darmen zijn mega belangrijk in je algehele gezondheid!

Jouw darmen zijn een heel belangrijk orgaan! Samen met je mond en maag staan de darmen in verbinding met de buitenwereld en dus heel erg belangrijk dat je darmen gezond zijn om geen ongenode gasten in je lichaam te krijgen.

Uit je eten halen de darmen de benodigde voedingstoffen zoals koolhydraten, vetten, eiwitten maar ook vitamines en mineralen die nodig zijn voor alle processen in je lichaam!


Darmmicrobioom Jouw darmmicrobioom of darmflora bestaat uit miljoenen darmbacterien. Deze bacteriën representeren voor een groot deel wat je eet. Als je veel groente eet, is de kans heel groot dat er veel van de darmbacterie Ruminococcus in je darmen zit. Eet je veel vlees en verzadigde vetten dan heb je veel Bacteroides in je darmen. Je darmflora past zich dus aan aan wat je eet. Als je voedsel eet dat je lange tijd niet hebt gegeten (zoals bv rauwe groente), dan krijg je eerst heel veel last van je darmen (winderigheid, opgeblazen) omdat je niet de juiste bacteriën hebt om dit eten te verteren. Na verloop van tijd zal je darmflora zich aanpassen aan je eetpatroon en krijg je minder last.

Ongezonde darmen

Een gezonde darmflora is een flora die in balans is, voldoende goede én slechte bacteriën. Te veel slechte zijn niet goed, maar te veel goede zijn ook schadelijk.

Veel mensen hebben een disbalans in hun darmflora of hebben beschadigde darmen wat ervoor zorgt dat ongewenste voedingstoffen of pathogenen (ziektemakers) in je bloed kunnen komen. Een gevolg hiervan is, is dat je laaggradige ontstekingen krijgt in je hele lichaam. En dat wil je voorkomen! Want laaggradige ontstekingen veroorzaken een constante activatie van je immuunsysteem. Je immuunsysteem heeft dan veel energie, vitamines en mineralen nodig die niet gebruikt kunnen worden voor andere processen in je lichaam. Je moe voelen, kan het gevolg zijn.

Verschillende oorzaken

Je darmen kunnen beschadigd raken door een onvolledige vertering door slecht kauwen of een tekort aan maagzuur. Maar ook het eten van voedsel waar je intolerant voor bent, irriteren je darmwand. En helaas is ons huidige voedingspatroon van veel verzadigde vetten, e-nummers en suikers ook een veroorzaker van een disbalans in je darmflora.

Goede en slechte darmbacterien

Er valt werkelijk een boek te schrijven over alle bacteriën die in je darmen kunnen voorkomen. Ik licht er een paar voorbeelden uit en wat het effect van deze bacteriën in je darmen is.


Een goede darmbacterie is bv de Akkermansia Muciniphila die een ontstekingsremmende werking heeft. Interessant weetje is dat uit onderzoek gebleken is dat de aanwezigheid van de Akkermansia bacterie correleert met een laag lichaamsgewicht en een laag vetpercentage (1).

Maar een overmaat van deze bacterie wil je ook niet hebben, want dat betekent dat deze heel hard aan het werk is om ontstekingen te remmen die elders in de darmen worden veroorzaakt.


Aan de andere kant zijn er darmbacterien (Candida en Proteobacteria) die toxines produceren (winden die naar rotte eieren ruiken) en je darmwand beschadigen en dus weer een grotere kans op laaggradige ontstekingen.


Ook de schadelijke darmbacteriën zoals de E. Coli en de Proteus Vulgaris wil je niet in je darmen hebben. Deze bacteriën produceren tryptofanase. Tryptofanase is een enzym dat tryptofaan afbreekt. Tryptofaan is weer de grondstof voor serotonine en melatonine. Beide hormonen spelen een rol bij angst en depressie, pijnstilling en het slaap-waakritme (2). Bij aanwezigheid van deze bacteriën in je darmen kan je dus depressieve gevoelens hebben of slecht kunnen slapen.

Symptomen van een verstoorde darmflora

Hoe weet je nu of je gezonde darmen hebt? Luister goed naar je lichaam. Je lichaam geeft signalen af wanneer er een disbalans is. Klachten die veroorzaakt worden door een disbalans in de darmflora of door beschadiging van je darmwand zijn:

  • boeren direct na het eten

  • winderigheid (met name de stinkwinden)

  • onregelmatige stoelgang

  • buikpijn

  • opgeblazen gevoel


Wat kan je eraan doen:

Dit zijn algemene adviezen. Het is altijd belangrijk om goed te kijken naar wat er voor jouw klachten van toepassing is.

  • Goed kauwen, minstens 15 x per hap. Een groot deel van de vertering begint al in je mond.

  • Water drinken tussen de maaltijden door. Tijdens de maaltijd wordt je maagzuur verdunt en dit belemmert de voorvertering in je maag.

  • Zo gevarieerd mogelijk eten. Dit zorgt voor een diverse darmflora met een grotere verscheidenheid aan darmbacteriën en dus een betere darmgezondheid.

  • Puur (liefste biologisch) voedsel eten zonder e-nummers en (toegevoegde) suikers.

  • Vermijden van voeding waar je intolerant voor bent.

  • Voldoende eiwitten (bouwstoffen voor je darmen) eten.

  • Voldoende omega 3 (voor opbouw van je darmwand), liefste met een hoogwaardig supplement zonder toxines.

  • Eventueel een goede pre- en probiotica slikken.


Je snapt het wel, je darmen hebben echt heel veel invloed op jouw gezondheid. Fysiek maar ook mentaal. Wat ik in deze blog heb geschreven is nog maar het topje van de ijsberg. Er is nog zoveel meer te vertellen over je darmen en je darmbacteriën.


Heb jij last van darmklachten en wil je meer grip krijgen op je gezondheid dan kan een intolerantietest of een darmonderzoek je meer inzicht geven. Neem contact op met mij of vraag een gratis kennismakingsgesprek aan. Ik vertel je meer over de mogelijkheden.

Onderzoeken:

1. Everard, A., Belzer, C., Geurts, L., Ouwerkerk, J. P., Druart, C., Bindels, L. B., et al. (2013). Cross-talk between Akkermansia muciniphila and intestinal epithelium controls diet-induced obesity.

2. Demoss RD et al, Tryptophanase in diverse bacterial species Journal of bacteriology 1969; 98:161-171