Genieten op vakantie!

Bijgewerkt op: 30 jul.

Eten is in onze cultuur erg belangrijk: het is onderdeel van de 'geniet'-cultuur, het samen zijn, en eten is verbonden aan een emotie om iets te vieren (of juist verdriet dat je niet wilt voelen). Vakantie is dan ook vaak de tijd dat je je eigen 'eet'-regeltjes wat los laat en volop wilt genieten. Maar volop genieten kan ook met gezondere keuzes! En dat is een win-win, want hoe gezonder je eet, hoe fitter en blijer je je voelt en dat is nu juist wat je wilt tijdens vakantie.


Geniet je van je leven? Zorg dan goed voor je lijf, je hebt er maar één. Hierbij mijn freaky healthy tips.


Allereerst de basis: wees niet bang voor teveel aan calorieën. Wat ik zo vaak zie bij mijn cliënten is dat ze voedsel eten met weinig calorieën (en dus ook weinig voedingswaarde). Gevolg is dat ze eigenlijk de hele dag 'honger' hebben en ook de hele dag door lichte snacks eten. Maar je krijgt dan ook veel sneller 'cravings' en eetbuiten.

Beter is het om te gaan voor voedzame volwaardige maaltijden met niet te zuinige porties. En de snacks tussendoor tot het minimum te beperken. Dat gaat ook veel makkelijker als je maaltijden eet met vezels, voldoende eiwitten en vetten!

Dus koop noten, volle kwark, yoghurt of plantaardige varianten, peulvruchten, ei, volkoren producten, combineer dit met heel veel groente en met mate vlees of vis (als je dat eet) en verwerk dit in je hoofdmaaltijden.


De andere tips die heel makkelijk zijn te integreren in je routine met maximaal effect zijn:

  • Begin de dag met het drinken van 2 grote glazen (lauwwarm) water. Zo vul je al het vocht dat je in de nacht verloren bent direct aan. Zorgt ook voor het hydrateren van je hersenen en daarmee start je de dag energieker.

  • Ontbijt eens wat later. Als het warm weer is, is het heel fijn om wakker te worden met een kopje thee en kijk dan hoe lang je het eten van je ontbijt kunt uitstellen. Dit zorgt voor rust in je lijf (en hoofd) en helpt je lichaam het zelfgenezend vermogen te versterken.

  • Onthoud: van suiker eten wordt je NIET blijer. Misschien heel even, maar daarna heb je een after-sugar-dip en wordt je sloom en moe in je hoofd. Wil je niet op vakantie! Dus koop veel fruit, eet dit vooral in de ochtend en je hebt heel veel gezonde vezels binnen en het zorgt ervoor dat je zoet-cravings de rest van de dag minder zijn.

  • Drink water of kruidenthee en skip de zoete drankjes! Ja ook de vruchtensapjes. Je lichaam registreert deze zoete drankjes niet als 'eten' waardoor je er niet door verzadigd raakt. Maar ze zitten wel vol met suiker! De light producten zijn nog veel erger! Zoetstoffen zijn vaak chemisch en verre van goed voor je lijf. Wist je dat het consumeren van veel aspartaam (zoetstof in bijna alle light drankjes) hoofdpijn en migraines kan veroorzaken? Dus kies voor water of thee en geniet dan liever van dat extra grote ijsje dan dat je de hele dag door zoete drankjes drinkt. De gefermenteerde drankjes zoals kombucha en kefir ben ik helemaal fan van! Deze zitten vol met bacteriën waar je darmen heel blij van worden.

  • Als je chips of andere zoute snack eet, zet er dan altijd een schaaltje met groentes bij en wissel het af. Eet ipv chips, nootjes. Deze zijn voedzamer, meestal onbewerkt en zitten vol met mineralen.

  • Probeer gefrituurde snacks tot het minimum te beperken. Frituren wordt meestal gedaan in zonnebloem olie of andere plantaardige oliën die bij hele hoge temperaturen gaan oxideren. Geoxideerd vet zorgt voor veel vrije radicalen en dit brengt heel veel schade aan in je lichaam, het maakt je cellen namelijk stuk. Natuurlijk is af en toe eten niet erg, maar eet dan veel antioxidanten. Deze beschermen je lichaam tegen de schade van vrije radicalen. Antioxidanten zitten veel in groente en fruit.

  • Kies wat vaker voor vis en dan met name de vette vis die rijk is aan omega 3 vetzuren is heel erg goed voor je lijf. Er is heel veel onderzoek gedaan naar de gezondheidsvoordelen van omega 3. Zo helpt omega 3 bij depressie en angst, gaat het ontstekingen tegen, is goed voor je botten, gewrichten, huid en ogen.

  • Veel groente eten (biologisch waar mogelijk) als tussendoor, bij je lunch of avondmaaltijd. Zitten bomvol vitamines, mineralen en vezels. Dus hiermee geven ze je lichaam de juiste voedingsstoffen om de hele dag door energie te hebben en de vezels zorgen ervoor dat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft en daarmee ook je 'honger' gevoel (=lage bloedspiegel) minder is.

  • Tja, en alchohol.... gewoon niet doen. Slecht voor je brein, slecht voor je lever en je wordt de volgende ochtend duf wakker.

Maar het allerbelangrijkste tijdens je vakantie is genieten en ontspannen! Want juist die ontspanning zorgt ervoor dat je spijsvertering beter gaat en je hele lichaam meer in balans komt.


Lieve groet,

Anita



46 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven